Dag 10: maandag 16 juni 2003

Cedar Point

Vandaag hebben we voor het eerst tijdens deze vakantie de wekker gezet, om 6.30 uur loopt hij af. Douchen en aankleden, om 7.45 uur zitten we in de auto onderweg naar Sandusky. Cedar Point: we are coming! We have the need for speed! Het is ongeveer 1 uur en 15 min. rijden naar Sandusky, en voordat we naar het park gaan willen we nog even naar het toeristenbu¬reau voor kortingsbonnen. Ook willen we vroeg zijn, want Cedar Point ligt op een schiereiland en vanuit Sandusky gaat er slechts 1 weg naar toe, waardoor het vaak al snel een enorme file is voordat je er bent. Dat willen we natuurlijk voorkomen!

De rit verloopt soepel en snel, ook in Cleveland hebben we geen last van files, ondanks de drukke maandagochtend spits. Bij het toeristenbureau in Sandusky hebben ze geen kortingsbonnen, maar zij verwijzen ons naar een supermarkt even verderop, Top’s Friendly Market, waar ze entreekaartjes verkopen met $10 korting. We hadden hiervan ook al reclame gezien op TV, maar tot nu toe hadden we nog geen supermarkt van die keten kunnen vinden.

Als we de kaartjes hebben gehaald rijden we naar het park. We parkeren de auto en gaan snel naar binnen. Het is nu 9.45 uur en het park is al open, terwijl de officiële openingstijd 10.00 uur is. We hebben geluk, maar niet voor lang. De eerste teleurstelling hebben we meteen als we het park inlopen en die komt heel hard aan: Top Thrill Dragster, de nieuwste attractie waarvoor we speciaal hiernaartoe zijn gekomen, zal vandaag gesloten zijn vanwege technische problemen! Intussen had ook Pascal, een collega van Peter, al gebeld met deze mededeling die hij op internet had gezien, maar hij was net 5 minuten te laat, want we waren al binnen. We hopen dat hij misschien later vandaag toch open gaat? Please……..

Wat ook opviel toen we het park inkwamen, was de enorme hoeveelheid muggen. Verschrikkelijk! Ze zitten werkelijk overal! Het formaat van de beesten is ook afschrikwekkend, ze zijn gemiddeld 2 cm groot! Veel groter dus dan onze Europese muggen! Hier moeten we wel even aan wennen.

We treuren niet lang om het slechte nieuws, we gaan nu eerst naar Millennium Force. Dit is de op één na hoogste en snelste achtbaan ter wereld, gelijk achter de Top Thrill Dragster. Het is nu al heel druk in het park en er staat dan ook een enorme wachtrij, maar dat kan de pret niet drukken. We moeten iets langer dan een uur wachten, en dat valt eigenlijk nog mee! Jacqueline was hier vorig jaar ook en toen liep de wachtrij soms zelfs op tot 3 uur! De baan is echt geweldig! Ook Peter geniet ervan! Hier kan echt niets tegenop! Zo zie je maar, je hebt geen loopings nodig voor een mooie baan. Als we uit de achtbaan komen, gaan we meteen een freeway stempel halen. Met deze stempel mogen we tussen 3 en 4 uur ’s middags terugkomen en meteen voor in de rij aansluiten. Fijne stempels hè?

Terwijl we staan te wachten in de rij voor de stempels, zien we dat er bij de Top Thrill Dragster wordt getest. We gaan dus maar even kijken, want wie weet…… Maar helaas, hij is nog steeds gesloten. Er zijn wel wat activiteiten, maar ze kunnen niet zeggen of hij vandaag misschien nog open gaat. Dan gaan we naar de Magnum XL. Dit was voor de Millennium Force de hoogste en de snelste achtbaan ter wereld. Dit is ook wel een leuke baan, maar hij gaat lang niet zo soepel als de Millennium Force. Na de Magnum XL gaan we naar de Mean Streak, een woodie. Houten achtbanen zijn de favorieten van Peter en hij geniet dan ook van deze supersnelle en soepele baan. Geweldig!

Na de Mean Streak nemen we even pauze, vooral voor Peter’s maag. We wandelen door het park en we bekijken het Cedar Point museum. Hier staan een aantal heel oude attributen opgesteld uit de beginjaren van het pretpark, en ook van een aantal achtbanen staan hier modellen. Het park bestaat al vanaf 1870 en dat is dus al heel lang! Het is één van de oudste pretparken ter wereld.

Na het museum gaan we naar de glasblazer kijken. Hier zien we een mooi stukje werk ontstaan, heel indrukwekkend! Dan gaan we een hapje eten bij Macaroni’s. Dat smaakt goed! Hier hebben ze een goede saladebar!

Na het eten wandelen we weer verder. Jacqueline doet de Twister, terwijl Peter foto’s maakt. Ook dit is een prachtige baan! Na de Twister doen we samen nog eens de Millennium Force, met de freeway stempel mogen we voor in de rij aansluiten. Opnieuw genieten we met volle teugen van dit geweld! Na de MF nemen we het treintje rond het park, om even rond te kijken en uit te rusten. Omdat het treintje vaak bij bomen en struiken komt, hebben we hier veel last van de muggen. Eigenlijk hebben we dat de hele dag al, want ze zitten werkelijk overal! Maar we hebben nog geen enkele muggenbult! Ze zijn dus blijkbaar niet actief. Gelukkig maar!

Als we het treintje hebben gehad, gaan we naar de duikshow! Heel mooi! Wat een spektakel! Veel humor en ook de show is erg indrukwekkend. De hoogste duik kan jammer genoeg niet doorgaan, vanwege de harde wind, maar dat kan de pret niet drukken. Terwijl we hier aan de rand van het zwembad zitten, bij de duikshow, merken we dat het nu toch wel koud wordt. Er staat een vrij harde wind, en omdat Cedar Point op een schiereiland ligt omringd door water, is de wind ook heel erg fris. We gaan daarom na de duikshow even een vest halen in de auto voor Jacqueline. Als we het park weer inkomen, gaan we eerst naar een show met zang en dans, over de geschiedenis van de muziek. Van Elvis Presley tot Madonna, alles komt voorbij. Heel erg mooi gedaan! Heel erg professioneel.

Na deze laatste show, wandelen we nog eens rond. We zien nog steeds activiteiten bij de Dragster, maar de baan is nog steeds gesloten. Helaas! We wandelen nog een stukje, en wachten, en wachten…….. Maar ons geduld wordt niet beloond. Om 21.00 uur is het definitief: geen Dragster meer vandaag! Ze gaan de wagentjes van de baan afhalen en stallen, dus er is geen hoop meer dat hij nog open gaat. Balen………. En wij niet alleen.

Dan houden we het voor gezien. We gaan nog wat souvenirs inkopen en dan gaan we terug naar Cleveland. Als we het park uitlopen, zien we overal om ons heen dreigende zwarte donderwolken. Als we goed kijken, zien we dat dit heel grote zwermen met muggen zijn. Ieeeks…….. Bah……. Later zouden we horen dat we net op tijd weg waren in het park, nog voor de schemering. De muggen worden namelijk actief in de schemering! In de krant lezen we de dagen erna dat dit gebied geteisterd wordt door een enorme muggenplaag!

Onderweg naar Cleveland stoppen we nog bij McDonalds om iets te eten en om 22.30 uur zijn we weer terug in het motel. We bereiden onze verdere reis voor, Jacqueline werkt het reisjournaal bij en dan is het inmiddels 24.00 uur geweest en we gaan lekker slapen. Morgen is er weer een nieuwe dag.