Dag 24: maandag 30 juni 2003

3e dag in New York City

We hebben nu lekker geslapen en we worden lekker uitgerust wakker. Wel staan we opnieuw weer vroeg op, want we willen zo min mogelijk tijd verliezen. Als we zijn aangekleed gaan we ontbijten in de Deli aan de overkant van de straat. Dat smaakt best goed! Daarna gaan we snel even naar de drankhandel ernaast om voor Karel de beloofde fles Orange Twist Wodka te halen en die brengen we alvast naar onze hotelkamer. Daarna gaan we weer op pad naar het Astoria Hotel voor de bustour.

Dachten we gisteren dat het druk was op de weg, vandaag is het helemaal niet te beschrijven. De trottoirs zien zwart van de mensen, en bij het oversteken moet je uitkijken dat je niet ondersteboven wordt gelopen door de New Yorkse yuppen in hun saaie kostums of mantelpakjes met daaronder de beroemde sneakers. Het verkeer is idioot druk, niet te beschrijven gewoon! Dit hebben we nog nooit meegemaakt. De maandagochtendspits is een bezienswaardigheid op zich!

Bij het Astoria hotel beginnen we opnieuw met de downtown loop. Bij het Empire State Building stappen we uit, want hier willen we de lift nemen naar de uitkijkplaats op de 86e verdieping. Omdat er altijd een lange wachtrij staat, willen we vandaag zo vroeg mogelijk aanwezig zijn om de wachttijd te beperken. Dat lukt wonderwel, want we kunnen al snel aansluiten in de rij voor de kaartjes. Binnen een kwartiertje hebben we de (peperdure!) kaartjes en kunnen we aansluiten in de wachtrij voor de lift naar boven. De tour naar boven gaat in 2 etappes. Op de 80e verdieping moeten we overstappen in een andere lift voor de laatste loodjes. De lift gaat zo snel, dat er geen tijd is om alle verdiepingen te tellen. In plaats daarvan telt hij met 10 verdiepingen tegelijk, en dat in dezelfde snelheid die we in Nederland gewend zijn voor slechts 1 verdieping. Wauw......

Op de uitkijkplaats kijken we uit over de stad New York. Helaas is het vandaag bewolkt en mistig en kunnen we niet zo ver kijken. Gelukkig hebben we wel een mooi overzicht van de stad. We zien het Cryser Building, het Flatiron Building en we herkennen veel gebouwen waar we gisteren langs gereden zijn met de bus. Prachtig! Als we zijn uitgekeken nemen we de lift weer terug naar beneden. We besluiten om nu eerst te gaan shoppen en voor de camera te gaan kijken. We wandelen vanuit het Empire State Building richitng 9th Avenue. Onderweg kijken we op ons gemak rond in een aantal winkels en ook het grootste warenhuis ter wereld slaan we niet over: Macy’s.

We lunchen in Café 34 op 34th Street, ter hoogte van Madison Square Garden en genieten van een heerlijke, zelf uitgezochte salade! Dit is beslist een aanrader voor iedereen die naar New York City gaat! Het is een soort saladebar, waar je begint met het kiezen van de maat van de basissalade (een grote of een kleine bak met alleen groene sla). Daarna geef je aan welke ingrediënten je nog meer in de salade wil, en daarbij kun je kiezen uit wel 40 verschillende soorten! Je kiest ook nog de dressing en dan wordt alles voor je gemengd, terwijl jij bij de kassa afrekent. Super, en ook nog heerlijk!

Na de lunch lopen we verder naar B&H, de electronicawinkel op 9th Avenue, waarvoor we gisteren te laat waren. In deze winkel werken alleen mannelijke Joden. Heel apart. Ze dragen allemaal een keppeltje en hebben van de lange pijpenkrullen langs elke wang. Tijdens de wandeling naar de winkel viel ons al op dat we zoveel Joden tegenkwamen op straat. De winkel is uitertst efficiënt, met overal balies waar je terecht kunt voor vragen en demonstraties. De balies zijn verdeeld in verschillende groepen, die elk een artikelgroep behandelen. Je moet een nummertje trekken bij de balie van jouw keuze en dan in de rij wachten totdat je aan de beurt bent. Het is enorm druk, zowel voor de balie als erachter! Hier werken pas veel mensen. Het transportsysteem is ook heel apart. Wanneer je iets gekocht hebt aan één van de balies, krijg je een bonnetje mee, terwijl het gekochte artikel per transportband naar de inpakafdeling gaat. Jij gaat met het bonnetje naar de kassa en rekent af en pas na de kassa kun je het artikel bij de inpakafdeling ophalen.

Nadat we even hebben rondgekeken sluiten we aan in de rij voor de digitale camera’s. We hoeven gelukkig niet zo lang te wachten. De verkoper helpt ons prima en legt ons verschillende dingen uit over de digitale camera’s. Hij vertelt ons dat de camera die wij zoeken een hele goede camera is, maar hij heeft hem helaas niet op voorraad. We krijgen langzaam het vermoeden dat de verkoper in de winkel waar we gisteren waren gelijk heeft, namelijk dat de camera binnenkort door Fuji uit het assortiment wordt gehaald. We besluiten om niet meer verder te zoeken en verder te kijken als we weer thuis zijn.

Eenmaal weer buiten, nemen we een taxi naar 57th street, naar Niketown. Hier wil Peter nog graag even rondkijken. De winkel is prachtig, maar we kopen er niets. Alles is peperduur, zeker in vergelijking tot de outlets waar we de vorige weken zijn geweest. Vanuit de Nike winkel lopen we naar Central Park, over 5th Avenue. We kijken onze ogen naar naar alle beroemde winkels en nemen ook nog een kijkje in de beroemde speelgoedwinkel van FAO Schwarz, die echt enorm groot is.

Bij Central Park nemen we de uptown loop. We moeten een half uur wachten en dan kunnen we eindelijk opstappen. De bus rijdt 2 haltes verder en stopt dan. We moeten allemaal uitstappen en opnieuw een half uur wachten op de volgende bus. Daar zijn we het natuurlijk niet mee eens, maar de medewerkers van Gray Line staan ons niet echt vriendelijk te woord. De folder belooft dat de bussen elk kwartier rijden zonder onderbrekingen, en nu zijn we maar liefst een uur kwijt met wachten! Omdat het hoofdkantoor van Gray Line 2 blokken verder ligt op 8th Avenue, besluiten we om daarnaar toe te lopen en een klacht in te dienen. De medewerker achter de balie lost het echter netjes op en geeft ons gratis een extra dag om gebruik te maken van de tour. Omdat we dinsdag pas om 23.00 uur vertrekken van JFK, is het voor ons dus zeker de moeite waard om nog een dag gebruik te kunnen maken van de bussen.

Met deze vergoeding lopen we weer terug naar de opstapplaats en kunnen dan al snel instappen voor de uptown loop. We rijden de hele tour uit. Onderweg rijden we langs Central park en we passeren de Dakota apartments. Bij de ingang van deze appartementen is John Lennon doodgeschoten en Yoko Ono heeft nog steeds een appartement in dit gebouw. Daarna rijden we naar de Cathedral of St. John the Divine en daar mogen we even uitstappen om snel een kijkje te nemen in de kerk. Na 5 minuten rijden we weer verder door Harlem en langs de andere kant van Central Park, langs het Guggenheim museum en het Smithsonian. Op Broadway stappen we weer uit.

We lopen over Broadway naar Times Square en winkelen onderweg in de vele souvenirwinkeltjes voor de laatste souvenirtjes. We gaan lekker eten bij Applebee’s, voor de laatste keer deze vakantie, en wandelen dan terug naar het hotel. Onderweg komen we een knalrode en spiksplinternieuwe Rolls Royce tegen, die geparkeerd staat. Heel apart! Vlakbij het hotel lopen we nog even binnen bij Barnes and Noble, om te kijken voor een Amerikaans kookboek, waar al die heerlijke Amerikaanse dressings in beschreven worden, waarvan we zo hebben genoten deze vakantie. Om 20.30 uur zijn we alweer terug in het hotel, waar we ons voorbereiden voor de laatste overnachting in de Big Apple.